De bedoeling van dit kaartspel is mensen met elkaar in gesprek te brengen over hetgeen hen inspireert, van binnen uit motiveert. Het Inspiratiespel geeft richting bij het beantwoorden van de vraag: Wat wil ik? Het spel bestaat uit 140 kaarten, verdeeld over vier groepen:
∗ Activiteiten. Deze kaarten helpen mensen na te denken over vragen als: Waar ben ik graag mee bezig? Waar krijg ik energie van? Voorbeelden zijn: verzorgen, anderen iets leren, onderzoeken of ontwerpen.
∗ Inspiratiebronnen. De kernvraag bij deze set kaarten is: Waar haal ik mijn inspiratie vandaan? Voorbeelden zijn: natuur, idealen, gevoelens, wetenschap of techniek.
∗ Voorwaarden. Hierbij gaat het om de vraag: Wat heb ik nodig om effectief en prettig te kunnen functioneren? Voorbeelden zijn: vrijheid, steun van anderen of resultaat zien.
∗ Belemmeringen. De centrale vraag hierbij is: Welke gedachten remmen mij te doen wat ik leuk vind of mijn kwaliteiten in te zetten? Voorbeelden zijn: 'ik ben niet de moeite waard', 'ik wil geen hulp vragen' of 'anderen laten mij in de steek'.
Met bovenstaande groepen kan zowel afzonderlijk als in combinatie met elkaar worden gespeeld.
U zou de verhouding tussen de afzonderlijke onderdelen van het spel en het begrip 'inspiratie' als volgt kunnen samenvatten: wilt u geïnspireerd kunnen raken of blijven, dan is het van belang dat u activiteiten doet die u leuk vindt, dat aan de voor u noodzakelijke voorwaarden wordt voldaan, dat u inspiratiebronnen volledig benut en dat u weinig last hebt van belemmeringen.
Bij het spel vindt u instructies voor vier spelvormen, die u ook kunt downloaden op www.kwaliteitenspel.nl.
Het Inspiratiespel is tevens leverbaar in het Duits (via de uitgever).
Als u van plan bent het spel in uiteenlopende situaties in groepen of teams te gaan gebruiken, is het raadzaam ook de ringband 'Handleiding Inspiratiespel' aan te schaffen (ISBN 9789074123068). U vindt daarin 25 spelvormen en uitgebreide achtergrondinformatie.