Uw winkelwagen
Er zijn geen producten meer in uw winkelwagen
snelle levering verzendkosten binnen NL € 3,95 gratis bezorging vanaf €35,00 bestellen en afhalen is gratis
Bedrijfsethiek en MVO voor HBO
Leeuw, Jan de & Kannekens, JacintaZie ook: www.damon.nl/hboBedrijfsethiek en MVO voor HBO is ontwikkeld om de ontwikkeling van morele competenties in het hoger beroepsonderwijs te ondersteunen. Dit boek is vooral gericht op de volgende onderwijstypes: hoger economisch onderwijs; hoger technisch onderwijs; hbo personeel en arbeid/HRM; hoger hotel onderwijs; hoger toerisme onderwijs; hoger educatief onderwijs, mens- en maatschappijwetenschappen.De methode begint met een inleidend hoofdstuk over ethiek. Vervolgens is er een algemene inleiding op bedrijfsethiek en MVO. Het vervolg omvat tien hoofdstukken met specifieke onderwerpen uit de bedrijfsethiek: bedrijfscultuur en bedrijfscodes; marktonderzoek en MVO; strategische marketing en MVO; tactische marketing en MVO; marketingcommunicatie en MVO; reclame en MVO; bedrijfsleven en mensenrechten; HRM en MVO; horeca en MVO; toerisme en MVO. Vervolgens is er een hoofdstuk over beroepsethiek. Het laatste hoofdstuk biedt een specifieke tool: een stappenplan ethiek. Elk hoofdstuk sluit af met een verwerkingsparagraaf met cases en debatstellingen. Op de website staat een instructie voor debatteren (hoofdstuk 15).Over de gehele methode verspreid zijn diverse cases opgenomen uit het bedrijfsleven. Speciaal met het oog op zelfstandig studeren is een uitgebreide index toegevoegd. Ook kan een notenapparaat worden geraadpleegd.De papieren uitgave wordt ondersteund door de website www.damon.nl/hbo (Bedrijfsethiek en MVO voor HBO). Daar vindt men aanvullende stoffen, oefentoetsen en nieuws.Verschillende experts op het gebied van MVO en bedrijfsethiek hebben een bijdrage geleverd aan deze uitgave: professor Muel Kaptein (Erasmus en KPMG) ontwikkelde het hoofdstuk over bedrijfscultuur en bedrijfscodes; professor Ronald Jeurissen (Nijenrode) schreef het hoofdstuk over reclame en MVO; Hilke Molenaar en Daan Bronkhorst lieten vanuit het perspectief van Amnesty International hun licht schijnen over bedrijfsleven en mensenrechten; Nick Welman van Fontys Hogescholen stelde zijn ruime expertise beschikbaar voor het hoofdstuk over toerisme en MVO.Inmiddels heeft het boek al meer dan twintig jaar haar waarde bewezen in het hoger beroepsonderwijs. Bij het ontstaan en de ontwikkeling van het boek waren diverse deskundigen uit het bedrijfsleven, de wetenschap en het hoger beroepsonderwijs als adviseur betrokken: Gemma Crijns, Ernst ten Haaf, Frank van Helmond, Adri van der Heijden, Roel Kruijer, Henk van Luijk (), Timo Meijlink, Ignace van Neerven en Harry Willemsen.InhoudHoofdstuk 1 EthiekParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Wat is ethiek?Paragraaf 3 Waarden, normen en cultuurParagraaf 4 Ethische theorieënParagraaf 5 Ethiek als procesParagraaf 6 Cases en debatstellingenHoofdstuk 2 MVO en bedrijfsethiekParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Wat is bedrijfsethiek?Paragraaf 3 Waar speelt bedrijfsethiek zich af?Paragraaf 4 Het belang van bedrijfsethiekParagraaf 5 Maatschappelijk Verantwoord OndernemenParagraaf 6 Wat mogen we van een bedrijf verlangen op ethisch gebied?Paragraaf 7 Cases en debatstellingenHoofdstuk 3 Bedrijfscultuur en bedrijfscodesParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 De bedrijfscultuurParagraaf 3 De bedrijfscodeParagraaf 4 Cases en debatstellingenHoofdstuk 4 Marktonderzoek en MVOParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Ethiek en marktonderzoekParagraaf 3 Digitaal marktonderzoek en privacyParagraaf 4 Basisregels voor verantwoord marktonderzoekParagraaf 5 Cases en debatstellingenHoofdstuk 5 Strategische marketing en MVOParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Wat is strategische marketing?Paragraaf 3 Strategische marketing en maatschappelijk verantwoord ondernemenParagraaf 4 Ethische productdifferentiatieParagraaf 5 Cases en debatstellingenHoofdstuk 6 Tactische marketing en MVOParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Wat is tactische marketing?Paragraaf 3 Het productParagraaf 4 De prijsParagraaf 5 Plaats, product, promotie en duurzaamheidParagraaf 6 Cases en debatstellingenHoofdstuk 7 Marketingcommunicatie en MVOParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Sponsoring en MVO Paragraaf 3 Sales Promotion en MVOParagraaf 4 Public Relations en MVOParagraaf 5 Direct Marketing en MVOParagraaf 6 Cases en debatstellingenHoofdstuk 8 Reclame en MVOParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Reclame en het individuParagraaf 3 Reclame en de samenlevingParagraaf 4 Choqueren en inspirerenParagraaf 5 Reclame, privacy en social mediaParagraaf 6 Cases en debatstellingenHoofdstuk 9 Bedrijfsleven en mensenrechtenParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 MensenrechtenParagraaf 3 Mensenrechten en het internationale bedrijfslevenParagraaf 4 De verantwoordelijkheid van bedrijvenParagraaf 5 Wat moet een bedrijf doen volgens Amnesty International?Paragraaf 6 Cases en debatstellingenHoofdstuk 10 Human Resource Management en MVOParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Wat is HRM?Paragraaf 3 Discriminatie bij werving en selectieParagraaf 4 Prestatiebeloning en ethiekParagraaf 5 Gedragscodes in het personeelsbeleidParagraaf 6 HRM en ethiek: een nadere reflectieParagraaf 7 Cases en debatstellingenHoofdstuk 11 Horeca en MVOParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 De horecabrancheParagraaf 3 Gastvrijheid en kwaliteit in de horecaParagraaf 4 Sociale hygiëne en ethische codes in de horecaParagraaf 5 Cases en debatstellingenHoofdstuk 12 Toerisme en MVOParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Het MVO-beleid van TUI NederlandParagraaf 3 Wat is toerisme?Paragraaf 4 Top-10 ethische kwesties in het toerismeParagraaf 5 Cases en debatstellingenHoofdstuk 13 BeroepsethiekParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Wat is beroepsethiek?Paragraaf 3 BeroepscodesParagraaf 4 Hoe te handelen bij onoverkomelijke gewetensbezwaren?Paragraaf 5 Cases en debatstellingenHoofdstuk 14 Tool: stappenplan ethiek en MVOParagraaf 1 InleidingParagraaf 2 Uitleg stappenplan aan de hand van een caseParagraaf 3 CasesNoten Index
No reviews