Kromhout en Verheul vrachtwagens

Kromhout en Verheul vrachtwagens

Reitsma, Wobbe
Hobby & Vrije tijd
9789059612730
Product is: Leverbaar
Voorraad Winkel: Nee
Levertijd: 2-6 werkdagen.


€ 34,95

 
In 1867 kocht Daniël Goedkoop sr. voor zijn zoon Daniël jr. de oude en in verval geraaktescheepswerf 't Kromhout in Amsterdam aan. De werf hield zich vooral bezig metde bouw en reparatie van kleine zee- en binnenvaartschepen. Met de aankoop van dewerf werden de namen Goedkoop en Kromhout voor altijd met elkaar verbonden.Rond 1900 begon de werf 't Kromhout zelf stoommachines en petroleummotoren teproduceren. Door de gestegen vraag bouwde Kromhout in 1908 een nieuwe motorenfabriekaan de Motorkade in Amsterdam.Na een periode van experimenteren met een aantal soorten motoren sloot Kromhout in1932 een licentie-overeenkomst met de Britse motorenfabrikant Gardner om haardieselmotoren te gaan produceren. In eerste instantie werden deze zuinige motoren inschepen en in de chassis van vele merken vrachtwagens en autobussen gebouwd.In 1934 besloot Kromhout om zelf vrachtwagen- en autobuschassis te gaan produceren,die uiteraard met Gardner dieselmotoren werden uitgerust. De productie tijdens deTweede Wereldoorlog was minimaal en pas in 1948 konden er weer Kromhout vrachtwagensworden vervaardigd. De meeste Kromhout vrachtwagens werden echter in dejaren '50 geproduceerd. Vanaf het einde van de jaren '40 werden de Gardner motorendoorontwikkeld tot volwaardige Kromhout motoren, die steeds krachtiger werden.De sinds 1956 sterk teruggelopen vraag naar nieuwe voertuigen deed de Kromhoutdirectiein 1958 besluiten om de productie daarvan te beëindigen en zich voortaanvolledig op de bouw van dieselmotoren te gaan concentreren. Inmiddels had Kromhouttoenadering gezocht tot carrosseriebouwer Verheul uit Waddinxveen. Op 1 oktober 1958werd de productie van vrachtwagen- en autobuschassis aan haar overgedragen. In deperiode tussen 1935 en 1958 heeft Kromhout een kleine 2.000 voertuigen geproduceerd,waarvan ruim 800 vrachtwagenchassis.Verheul begon vanaf eind 1958 vol goede moed vrachtwagenchassis te bouwen. Dezewerden voorzien van moderne, door haar ontworpen cabines. Helaas kwamen de hooggespannenverwachtingen niet uit en besloot Verheul al na iets meer dan vier jaar deproductie van vrachtwagenchassis te beëindigen. In 1963 verliet het laatste chassis defabriek van Verheul. Er zijn er in totaal slechts 91 van gebouwd.
No reviews

16 andere producten in dezelfde categorie:

Product added to wishlist
Product added to compare.

Deze website maakt gebruik van cookies

Wij maken op onze website gebruik van cookies.

Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.