Kids' Skills is een speelse, praktische benadering voor het oplossen van moeilijkheden waarmee kinderen worden geconfronteerd. Centraal staat één heel belangrijk idee: praktisch alle problemen kunnen worden opgevat als vaardigheden die nog ontwikkeld moeten worden.
Kids' Skills geeft kinderen of ouders niet de schuld van problemen. En het neemt ook niet de behoefte weg aan deskundige hulpverleners voor kinderen. Het stelt wel traditionele opvattingen over de rol van 'deskundigen' ter discussie.
De 15 eenvoudige stappen waaruit de methode van Kids' Skills bestaat maken duidelijk hoe je problemen in vaardigheden kunt omzetten. Door deze praktische stappen ontstaat een dynamische, speelse samenwerking tussen verzorger en kind. Deze methode nodigt het kind uit om actief mee te werken aan het opbouwen van vaardigheden en het zoeken van oplossingen.
Ben Furman is psychiater en psychotherapeut en een zeer productief schrijver; zijn boeken zijn over de hele wereld vertaald. Hij is mededirecteur van het Helsinki Brief Therapy Institute en hij heeft een eigen talkshow op de Finse televisie over onderwerpen die met psychologie te maken hebben. Ben is degene die Kids' Skills, een innovatieve methode voor het werken met kinderen, heeft bedacht. Hij treedt internationaal op als docent en deskundige op het gebied van oplossingsgerichte therapie, probleemoplossen, kindervraagstukken, teamontwikkeling, systeemdenken en persoonlijke ontwikkeling. Kijk voor meer informatie over Kids' Skills ook eens op de website www.kidsskills.org/Dutch.
Wilt u een cursus 'Kids' Skills' volgen? Bel dan Caroline Beumer van BrandNewWay (tel. 023 537 12 30). De cursus die zij geeft is bedoeld voor leerkrachten én ouders.
Inhoud (verkort)
Inhoud
Voorwoord door Michael Durrant
Hoe kun je dit boek gebruiken? Een handleiding voor de methode van Kids' Skills Een inleiding in oplossingsgerichte voorlichting en therapie met kinderen Een verzameling goede ideeën voor het opvoeden en grootbrengen van kinderen
Wat is Kids' Skills? Problemen vertalen in vaardigheden Motivatie opbouwen De vaardigheid oefenen Het leren versterken
Het ontstaan van Kids' Skills De doelen Kids' Skills wordt volwassen
Kids' Skills vereist een nieuwe manier van denken
De 15 stappen
Stap 1 Problemen vertalen in vaardigheden Problemen pellen – de vaardigheid zoeken die achter het probleem schuilgaat Als een kind meerdere problemen heeft Complexe problemen opsplitsen Iets kunnen is niet hetzelfde als ergens mee ophouden Van niet naar wel
Stap 2 Het eens worden over de vaardigheid die geleerd moet worden Tip 1 Breng Kids' Skills in praktijk met een groep kinderen Tip 2 Praat in termen van 'we' in plaats van 'ik' als je een vaardigheid voorstelt Tip 3 Onderhandel met het kind Tip 4 Laat kinderen elkaar helpen zoeken naar de vaardigheden die zij moeten leren
Stap 3 De voordelen van een vaardigheid onderzoeken Motivatie – waaruit bestaat dat? Wat betekent 'voordeel'? Iedereen kan een bijdrage leveren
Stap 4 De vaardigheid een naam geven Kinderen ontlenen namen aan helden
Stap 5 Een totemfiguur kiezen De totemfiguur beschrijven Hoe helpt de totemfiguur het kind?
Stap 6 Supporters werven Wie kunnen er supporter worden? Hoe vraagt het kind iemand om supporter te worden?
Stap 7 Meer zelfvertrouwen geven Hoe je kinderen meer zelfvertrouwen kunt geven Hoe je goede redenen kunt aanvoeren waarom je er vertrouwen in hebt
Stap 8 Plannen maken om het te vieren Wat is 'vieren'? Iets vieren met een grote groep kinderen Als een kind het niet wil vieren Ook oudere kinderen vinden het leuk om iets te vieren
Stap 9 De vaardigheid omschrijven Laat eens zien hoe je het gaat doen Laten we het eens proberen
Stap 10 Naar buiten treden Het is veel gemakkelijker om te praten over vaardigheden die geleerd moeten worden dan over problemen die moeten worden opgelost Naar buiten treden beperkt vooroordelen Hoe ver ga je met naar buiten treden? Hoe treed je naar buiten?
Stap 11 De vaardigheid oefenen De beste manier om een vaardigheid te oefenen is door het te doen Laat het kind ideeën aandragen voor het oefenen van de vaardigheid Hoe vaak moet het kind oefenen? Kleine stapjes Succesdagboek Zorgen dat het kind genoeg energie heeft om te blijven oefenen Driewerf hoera Complimentjes via-via Prijzen is een teamsport
Stap 12 Geheugensteuntjes bedenken Omgaan met frustratie en teleurstelling Hoe je het kind bij de les kunt houden Kinderen kunnen elkaar bij de les houden
Stap 13 Vieren dat het gelukt is En als een kind zijn vaardigheden nou niet leert? Wat het betekent om iets te vieren Mensen bedanken De positieve effecten van een bedankje
Stap 14 De vaardigheid aan anderen doorgeven Onderwijzen is ook leren Door anderen te bedanken krijg je een betere reputatie en meer waardering Kinderen zijn geboren onderwijzers
Stap 15 Op naar de volgende vaardigheid Zelfvertrouwen Vaardigheden die nog op hun beurt wachten
Oplossingen vinden met behulp van Kids' Skills Slechte gewoonten Agressief gedrag Depressie, verlies en verdriet Angsten en nachtmerries Gedragsproblemen Rituelen Pesten Zelfbevuiling Gruwelen op een zomerkamp Driftbuien Vuurtje stoken Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD)
Alles op een rijtje Woord van dank Hulpmiddelen voor Kids' Skills Nuttige literatuur Over de auteur